זה מאמר קצר על קרע מלא של גיד ההמסטרינג המקורב. איך מתרחשת הפציעה, מה הסימפטומים הנפוצים, איך נראה שטף הדם, איך מבצעים את האבחנה, מתי צריך ניתוח, ומה קורה אם לא מבצעים את הניתוח.

גיד המסטרינג המקורב הוא גיד ארוך ועבה הממוקם בחלק האחורי של הירך. הגיד מחבר שלושה שרירים בחלק האחורי של הירך אל הישבן. שריר ההמסטרינג אחראי על כיפוף הברך ויישור של מפרק הירך. השריר לוקח חלק גם בעת הליכה וריצה. אפשר לקרא עוד על אנטומיה של שריר ההמסטרינג בפוסט הזה. קרע של גיד ההמסטרינג היא פציעה שכיחה יחסית אשר יכולה להתרחש בכל גיל.

קרע מלא של גיד ההמסטרינג המקורב יתרחש בצורה טראומטית. בדרך כלל יהיה סיפור של חבלה עם מתיחה של הרגל לפנים. למשל, שפגאט לא מתוכנן, או מתיחה חזקה של הרגל בפעילות ספורט כגון סקי מים. אנשים אשר קורעים את הגיד בצורה הזו מספרים על כאב חד מלווה ברעש מהירך האחורית, ותחושה של קריעה. בדרך כלל יופיע גם שטף דם גדול בכל הירך האחורית.

שטף דם בירך

צמוד לגיד ההמסטרינג המקורב עוברים כלי דם, לכן, לעיתים קרובות (אך לא תמיד) יופיע שטף דם (המטומה) גדול על העור בחלק האחורי והפנימי של הירך (כמו בתמונה). שטף הדם יופיע בהדרגה בימים הראשונים לאחר הפציעה ויכול להראות מטריד מאוד. לרוב ההמטומה תיספג תוך שבועיים-שלושה מהפציעה.

במקביל להמטומה החיצונית בעור, לרוב יהיה גם שטף דם פנימי סביב הגיד הקרוע, שאותו ניתן לראות בעזרת אולטרסאונד או MRI. שטף הדם הפנימי יכול לעזור למנתח למצא את הגיד הקרוע במהלך הניתוח.

תסמינים של קרע מלא של גיד ההמסטרינג

התסמינים של קרע מלא של גיד ההמסטרינג כוללים:

  • כאב חד ופתאומי בירך האחורית
  • נפיחות ורגישות באזור הפציעה
  • קושי בכיפוףץ הברך או הירך
  • קושי בהליכה וריצה
  • שטף דם גדול

אבחון של קרע של גיד ההמסטרינג

אבחנה של קרע מלא של גיד ההמסטרינג נעשית על ידי רופא אורטופד. הרופא יערוך בדיקה גופנית, וייתכן שיערוך גם בדיקות הדמיה, כגון אולטרסאונד או תהודה מגנטית (MRI), כדי לאשר את האבחנה. אבחנה זריזה במקרה של קרע מלא של הגיד המקורב חשובה במיוחד. זאת, עקב התזמון הלחוץ של הניתוח שצריך להיות קרוב לפציעה.

קראו עוד על  כאב במפרק הירך: התבטאות ותלונות נפוצות

בתמונה למטה, ניתן לראות בדיקת MRI שמדגימה קרע מלא של גיד המסטרינג מקורב. בבדיקה מודגם כיס גדול של שטף דם (ההמטומה) ובתוכו הגיד הקרוע נראה בבירור. הגיד מודגם כמעין תולעת גדולה ושמנה בתוך כיס לבן. הגיד שנתלש מעצם הישיבה (האיסכיאל טוברוסיטי), מוסט כ-7סמ למטה מנקודת החיבור שלו אל העצם.

בדיקת MRI של הירכיים שמדגימה קרע בגיד ההמסטרינגס המקורב, תלישה מעצם הישיבה ורטרקציה של כ-7 סמ.

טיפול בקרע מלא של גיד ההמסטרינג

הטיפול בקרע מלא של גיד ההמסטרינג תלוי בחומרת הפציעה. במקרים קלים, הטיפול יכול לכלול מנוחה, קרח, משככי דלקת ושיקום פיזותרפי. במקרים חמורים יותר בהם הגיד מוסט באופן משמעותי מנקודת האחיזה שלו הטיפול יכלול ניתוח.

ניתוח

ניתוח לתיקון קרע מלא של גיד ההמסטרינג נעשה במקרים שבהם יש תלישה של הגיד ותזוזה למרחק של מעל 2 ס"מ מנקודת האחיזה. במקרה שכזה הטיפול השמרני לא מתאים. במרבית הניתוחים שד"ר בוצר מבצע כיום הניתוח מתבצע בגישה אנדוסקופית, זאת אומרת בעזרת מצלמה המוכנסת לאזור הפציעה. במהלך הניתוח מבצעים תיקון של קצה הגיד הקרוע חזרה לעצם ממנה נקרע .

תזמון הניתוח

חשוב מאוד לבצע את הניתוח בשבועות הראשונים לאחר הפציעה. מומלץ לנתח עד כ-4 שבועות מהפציעה משתי סיבות עיקריות:

ראשית, בתקופה הראשונה יש שטף דם גדול שנמצא סביב הגיד הקרוע. שטף הדם עוזר למנתח בחשיפה הניתוחית ומקל מאוד על הניתוח. במהלך הניתוח האנדוסקופי, מחלפים את הדם במים נקיים לצורך מהלך הניתוח.

הסיבה השניה שבגללה צריך ניתוח מהיר עקורנית אף יותר. התכווצות השריר הקרוע והצטלקות של הגיד שמתרחשת עם הזמן עלולות להביא למצב שהגיד לא יחזור בקלות או לא יחזור בכלל למקום האנטומי שלו.

הסכנות שבניתוח?

ניתוח לתיקון קרע בגיד ההמסטרינג המקורב מבוצע במרבית המקרים באופן אנדוסקופי, בעזרת מצלמה. כך שהסכנות לזיהום למשל קטנות יותר מאשר בניתוח פתוח.

קראו עוד על  פרוטוקול שיקום לאחר אתרוסקופיה של מפרק הירך

הסכנה החמורה ביותר מהניתוח היא פגיעה בעצב הסכיאטי. העצב הגדול ביותר בגוף, שעובר קרוב לגיד הקרוע. הפגיעה בעצב עלולה לגרום לנימול ואי-נעימות לאורך הרגל ואף לחולשה של כף הרגל וצליעה קבועה. עם זאת, בטכנולוגיה הקיימת, הסיכוי לפגיעה בעצב נמוך מאוד. הסכנה שתגרם פגיעה קבועה ובלתי הפיכה נמוך עוד יותר.

מה קורה אחרי הניתוח?

במרבית הניתוחים אשר ד"ר בוצר מבצע לתיקון הגיד הקרוע, המטופל משתחרר כבר ביום הניתוח הביתה. במקרים בהם הגיד חזר בקלות למקום במהלך הניתוח – המנותח ישתחרר עם קביים בדריכה-חלקית לפי כאבים למשך מספר שבועות. ההוראות המדוייקות בנוגע לשיקום, נשיאת המשקל ופיזיותרפיה ניתנות לכל מנותח ביום הניתוח.

מה קורה אם לא מנתחים קרע מלא עם תזוזה גדולה?

הניתוח לתיקון הקרע בגיד ההמסטרינג המקורב הוא ניתוח חדש באופן יחסי. עד לפני כעשור מנתחים רבים היו אומרים שלא צריך לעשות שום דבר והרגל תסתדר מעצמה. עם זאת אנו יודעים היום שזה לא המצב ויש מספר סיבוכים שקשורים בטיפול ללא ניתוח:

  • חולשה של ההמסטרינג – תורגש בעיקר בכיפוף הברך ובפעילות ספורט
  • קושי בחזרה לספורט
  • כאב בחלק האחורי של הברך
  • יצירת צלקת גדולה באזור הקרע ולחץ על העצב הסכיאטי שעלול לגרום לכאב עצבי לאורך הרגל
  • יצירת עצם עודפת סביב אזור הפציעה – heterotopic ossification

אפשר לקרא עוד על טיפול שמרני מול ניתוחי במאמר הזה.

מהלך הניתוח

בגלריית התמונות למטה ניתן לראות את מהלך הניתוח באופן כללי. המטופל שוכב על הבטן, משתמשים במכשיר שיקוף על מנת למקם את הכלים הניתוחיים. המנתח מבצע שניים (עד ארבעה) חתכים קטנים על העור בקפל הישבן, ומכניס מצלמה. בעזרת המצלמה וכלי מיוחדים מזהים את הגיד ומחברים למקום. לאחר הניתוח לרוב הצלקות קטנות מאוד ולא בולטות.

תוצאות הניתוח

בבדיקת הMRI למטה, ניתן לראות קרע של גיד ההמסטרינג המקורב בירך משמאל. הקרע מודגם לפני הניתוח עם אזור לבן רב (זה שטף הדם). נראית תלישה של הגיד עם חתיכת עצם ותזוזה של כ-3 סמ מנקודת החיבור. בתמונה השניה אפשר לראות MRI ביקורת שבוצע כ-4 חודשים לאחר הניתוח. בבדיקה מודגם מיקום טוב של הגיד וחיבור מלא.

חזרה לפעילות

חזרה לפעילות לאחר קרע מלא של גיד ההמסטרינג תלויה בחומרת הפציעה, בניתוח ובתהליך השיקום בפיזיותרפיה. בדרך כלל, החולים יכולים לחזור לפעילות ספורטיבית מלאה לאחר כ-6-9 חודשים מהניתוח.

קראו עוד על  חזרה לריצה לאחר ניתוח ארתרוסקופיה של הירך

מניעה

ישנם מספר דברים שניתן לעשות כדי למנוע קרע מלא של גיד ההמסטרינג, כולל:

  • ביצוע תרגילי חיזוק לירך האחורית
  • חימום לפני פעילות גופנית
  • המנעות מפעילות מאומצת מדי
  • נשיאת משקלים בצורה נכונה

סיכום

קרע מלא של גיד ההמסטרינג הוא פציעה שכיחה שעלולה לגרום לכאב רב ולקשיים בתנועה. הטיפול בקרע מלא של גיד ההמסטרינג תלוי בחומרת הפציעה. תיקון ניתוחי של הגיד מומלץ במקרים של ניתוק של מעל 2ס"מ מנקודת החיבור. את הניתוח מומלץ לבצע בחודש הראשון לאחר הפציעה. במקרים של קרע קטן ותזוזה מינימלית הטיפול יכלול מנוחה, קרח ומשככי דלקת, ולאחר מכן פיזיותרפיה.