מפרק הירך הוא מפרק מעט מקופח, מקרים רבים של בעיה במפרק מפוספסים ומאובחנים כבעית גב או ברך. אבחון לא נכון של הבעיה יכול להוביל לבירורים מיותרים ובמקרים קיצוניים אף לניתוחים לא מתאימים. ערנות של המטופל ושל המטפל לסימפטומים המתאימים יכולים לחסוך זמן חשוב באבחנה ובהתחלת הטיפול.
מפרק הירך הוא מפרק עמוק שמעליו עוברים 27 שרירים שונים, למח האנושי קשה למקם את מקור הכאבים במדוייק ותלונות על כאב בברך או בגב התחתון נפוצות מאוד. הסיבות לכאב במפרקים סמוכים יכולות להיות ביומכאניות – למשל, בעיה במפרק הירך יכולה להוביל לשינויים בצורת ההליכה ונשיאת המשקל ועל ידי כך להוביל לפגיעה בגב התחתון, בברך ואפילו בכף הרגל; או כאב מוקרן, שזה אומר שבעיה במקום א' מורגשת במקום ב', דבר זה יכול לנבוע מחוק הילטון או ממעורבות עצבית.

כאב מוקרן משמעו שבעיה במקום אחד מפוענחת במח כבעיה במקום אחר. לעיתים קרובות מיקום הכאב אינו קבוע בגפה, אבל מוחמר או מופק בעת הנעה של האזור הפגוע

חוק הילטון אומר שכאב מפרקי יכול להיות מורגש בכל אחד מהשרירים שעוברים מעל אותו המפרק

c-sign

c-sign כמו שתואר על ידי ד"ר תומס בירד, מחשיד לבעיה במפרק הירך

איך מתבטאת בעיה במפרק הירך?
הכאב הקלאסי הוא כאב במפשעה, אך כאב באזור הטרוכנטר הגדול (הבליטה הגרמית בצידה העליון של הרגל) או כאב אחורי – בעכוז אפשריים גם כן. בחלק מהמקרים המטופלים יחזיקו את החלק העליון של הרגל בצורה אופיינית שנקראת סימן C על סמך הצורה שנוצרת בכף היד שלהם (כמו בתמונה). כאמור, הכאב מהירך יכול להופיע גם בברך או בגב התחתון, צריך לשים לב האם ישנן תלונות שמתאימות לירך.

תלונות נפוצות בבעיה במפרק הירך:

  • קושי בישיבה לאורך זמן -למשל כאב בנסיעות ארוכות
  • קושי בגריבת גרביים ונעילת נעליים
  • כאב בכניסה וביציאה מהרכב
  • כאב בקימה מישיבה
  • כאב בעלייה על כסא או מדרגה גבוהה
קראו עוד על  שבר מאמץ בצוואר הירך

האם בעיה במפרק הירך יכולה לגרום לכאב בשוק מתחת לברך?
כן, לרוב מדובר על כאב מוקרן, אבל יש לזכור שגם הגב והעצב הסכיאטי יכולים לגרום לכאבים דומים.

כואב לי במפשעה בעת שכיבה במיטה – האם זה יכול להיות ממפרק הירך?
בקצרה, כן. מעורבות של המעטפת של המפרק (הקפסולה) יכולה לגרום לכאב לילי בדומה לכתף קפואה.

אני מרגיש קליקים ממפרק הירך – לרוב ללא כאבים, אבל לפעמים כואב מאוד
ככל הנראה מדובר בsnapping hip פנימית או חיצונית, שנובעת מקפיצה של גיד בחלק הקדמי של מפרק הירך או בחלקו הצדדי של מפרק הירך מעל הטרוכנטר.

בהמשך – כאב במפרק הירך: בחן את עצמך