knee OA in standing XR

הרבה מאוד פעמים אני שומע את המשפט "מי צריך בכלל צילום רנטגן לברכיים? לא רואים בזה שום דבר!" אז זהו, שצילום רנטגן של הברכיים היא אחת הבדיקות הפשוטות והזמינות ביותר שמאפשרת לראות אם יש בעיה משמעותית בברך. הבדיקה אינה מסוכנת, וקלה לביצוע.

הסיבה הנפוצה ביותר לכאב ברכיים באנשים מבוגרים היא פגיעה ניוונית שחיקתית בסחוס, הידועה בשם אוסטאוארטריטיס (osteoarthritis) בחלק גדול מהמקרים הפגיעה הזו תופיע בעקבות קרע ישן במניסקוס ולעיתים אף לאחר כריתה ניתוחית של המניסקוס הקרוע.

למטה אפשר לראות דוגמא של צילום ברכיים של גבר בן 72, הצילום הראשון נעשה בשכיבה ולא מראה בעיה משמעותית, המרווחים המפרקיים שמורים ונראה שאין פגיעה בסחוס המפרקי.

צילום ברכיים של גבר בן 72, נראה שהמרווחים המפרקיים שמורים ואין בעיה ניוונית שחיקתית משמעותית.

הסחוס המפרקי מלא ברובו במים, ולכן לא ניתן לראות אותו בצילום, אלא רואים רווח בין העצמות כאשר הכל תקין. אבל כל עוד אין עומס ומשקל על הברך התוצאה שמתקבלת יכולה להטעות. זו הסיבה שמומלץ לבצע צילום ברכיים בעמידה.

צילום של אותו המטופל, בן ה-72 שנעשה בעמידה מדגים לנו הצרות של המרווח המפרקי המדיאלי בברך ימין עד שנראה שהעצמות נוגעות זו בזו. הצילום הזה מדגים פגיעה שחיקתית מתקדמת שלרוב תופיע בנוכחות פגיעה סחוסית יחד עם קרע מניסקוס ניווני או לאחר כריתה של המניסקוס, במקרה הזה המניסקוס המדיאלי.

צילום רנטגן של הברכיים של אותו המטופל בן 72, הפעם בעמידה, מדגים הצרות של המרווח המפרקי הפנימי בברך (החץ הירוק)

מה צריך לעשות שיש פגיעה ניוונית ברכיים?

אפשר לעשות תרגילים בבית, אפשר לבצע פיזיותרפיה, אפשר להזריק חומצה היאלורונית, או פלזמה עשירה בטסיות, לעיתים מתאים לעשות ארתרוסקופיה של הברך, ובסוף אם שום דבר לא מועיל עושים החלפה של הברך.