ציסטת גנגליון הן נפוצות מאוד, והן יכולות להופיע בכל מפרקי הגוף, כולל שורש כף היד. הציסטה ועלולה לגרום לאי נוחות וכאבים במפרק. בברך ההסתמנות תהיה של כאב בעיקר בכיפוף או יישור של הברך. רוב הציסטות המאובחנות בברכיים הן ציסטות על שם בייקר או ציסטות פרה-מניסקיאלית. עם זאת, פוסט זה עוסק בציסטה גנגליונית בברך.

אבחנה

במקרה שמדובר בציסטה עמוקה בברך, אבחון של הציסטה הגנגליונית בברך מתבצע בעזרת MRI אשר מדגים את הציסטה. ניתן לאבחן ציסטה בברך בעזרת אולטרסאונד אם היא נמצאת באזור שטחי יותר של הברך.

במקרה הזה, מדובר בגבר בן 23 עם כאבים בברך מזה מספר שנים. בבדיקת ה-MRI ניתן לראות ציסטת גנגליון ברורה סביב הרצועות הצולבות בעיקר סביב הצולבת האחורית ה-PCL.

בוצע ניסיון לניקור של הציסטה גנגליון בהנחיית US עם הזרקה של סטרואידים שלא הועילה לסימפטומים והוחלט להתקדם לטיפול ניתוחי ארתרוסקופי.

ציסטה גנגליון בברך כמו שנראה בMRI
ציסטה גנגליון בברך כמו שנראה בMRI החץ הירוק מצביע על הציסטה.

בניתוח הציסטה הגנגליונית התגלתה בקלות בין הרצועות הצולבות, ויצאה במהירות עם שייבר. ניתן לראות את התוכן הצהוב של הציסטה שיוצא מתוכה בעת שהתפוצצה. בהמשך הניתוח, הציסטה הוסרה באופן מלא בעזרת השייבר.

לאחר הניתוח ההתנהלות היא כמו לאחר ניתוח ארתרוסקופיה רגיל. במקרה הזה בימים הראשונים שלאחר הניתוח הופיעה נפיחות כתוצאה מדימום בברך. הדם שמצטבר בברך גורם לכאב חזק וקושי בדריכה. במקרים אלה, בהם יש כאב בברך לאחר הניתוח, מבצעים ניקור והוצאה של הדם מהברך בהנחיית US. הפעולה מורידה כאבים ועוזרת מאוד בהחלמה.

פרטים נוספים על ניתוח ארתרוסקופי לכריתה של ציסטה גנגליונית בברך

מה הם הסיכונים בניתוח?

ניתוח לכריתה של ציסטה גנגליונית בברך אינו מסוכן יותר מאשר ארתרוסקופיה רגילה והסיבוכים נדירים. הסיבוך הנפוץ ביותר הוא ירידה בתחושה באזור החתכים. סיבוכים אחרים אפשריים – דימום בתוך הברך לאחר הניתוח, יצירה של קריש דם ברגל, כאבים ממושכים

קראו עוד על  אפוסתרפיה לטיפול בכאב ברכים

האם הניתוח מסובך?

לא באופן מיוחד. לעיתים יש צורך ביצירה של פורטל נוסף – אחורי בברך בכדי לנקות את כל הציסטה. אבל מעבר לזה הניתוח אינו מסובך ולא קשה לביצוע.

האם ההחלמה מהניתוח קשה?

ההחלמה בימים הראשונים תלויה בעיקר בדימום בתוך הברך. אין כאב משמעותי בעקבות הכריתה של הציסטה, אבל במידה ויש דימום בברך והברך מתנפחת יכולים להופיע כאבים. הטיפול במקרה שכזה הוא ניקור של הברך.

מתי אפשר לחזור לספורט לאחר הניתוח?

אחרי שהברך מחלימה באופן מלא ואינה נפוחה, לרוב סביב שלושה שבועות מהניתוח.

מתי אפשר לחזור לעבודה לאחר הניתוח ?

אפשר לחזור לעבודה משרדית מספר ימים לאחר הניתוח, עבודה פיזית סביב חודש וחצי.

האם צריך קביים לאחר הניתוח ולכמה זמן?

כן, למשך חמישה ימים, בשביל להקל על הברך בעת הליכה ולהוריד את הסיכוי לדימום.

האם צריך קומפרסים קרים על הברך לאחר הניתוח?

כן, קירור של הברך יכול להוריד כאבים בברך.

האם צריך משככי כאבים?

לרוב טיפול עם משככי כאבים קלים יחסית כגון – רוקסט פלוס, אקמול או אופלטגין יספיק. יש צורך ליטול משככי דלקת כגון ארקוקסיה למשך 10 ימים.