ברך נפוחה היא סימן לבעיה בברך ולא הבעיה עצמה, בדיוק כמו שעולה החום בעת מחלה. במרבית המקרים נפיחות בברך תנבע מנוזלים בתוך הברך (בסיכום הביקור הרופא יכול לרשום משהו כמו "קיים תפליט בברך"). הנוזל יכול להיות דם במידה והנפיחות הופיעה לאחר חבלה או נוזל צהוב צלול שמופיע לרוב במצבים דלקתיים. במידה ויש נוזל בכמות רבה, קל לאבחן את קיום הנוזל בברך ומרבית האנשים יפנו לרופא ויאמרו "יש לי מים בברך". במקרים בהם יש נוזל בכמות רבה בברך תהיה בנוסף גם הגבלה בכיפוף עקב הלחץ של הנוזל שעולה בעת הכיפוף.

צילום של ברך נפוחה על ידי מטופל
צילום של ברך נפוחה על ידי מטופל

נוזל דמי בברך – לאחר חבלה

במקרים של פציעה ודימום בתוך הברך תופיע נפיחות של הברך באופן כמעט מידי לאחר הפציעה. האירוע יכול להתרחש בעקבות שבר תוך מפרקי, פריקה של הפיקה, קרע של הרצועה הצולבת ולעיתים רחוקות יותר בעקבות קרע טראומטי של המניסקוס. במקרים אלה אם יבוצע ניקור של הברך, הנוזל שיצא יהיה אדום מדם, אם נראות טיפות שומן בנוזל הדבר יכול להעיד על פגיעה בעצם בעקבות יציאת שומן מהעצם אל הדם. לעיתים קרובות הלחץ של הדם בברך גורם לכאבים עזים וניקור שלו יכול להקל מאוד על הכאבים. במקרים אלה לרוב יופיע נוזל בכמות של כ-30 עד 50 סמ"ק.

קרע של הרצועה הצולבת הקדמית

הרצועה הצולבת היא מבנה אנטומי שמשמש כאחד המיצבים החזקים של הברך, סביב הרצועה ישנם כלי דם שיכולים להקרע בעת החבלה. בקרע של הרצועה הצולבת הקדמית – אנשים רבים יספרו על תנועה סיבובית של הגוף על הברך בעת פעילות גופנית שמלווה ברעש אופיני של קרע ותחושה של חסר יציבות מטרידה. הנפיחות בברך תופיע לרוב תוך מספר שעות מהחבלה מלווה בכאבים עזים וקושי בדריכה על הברך.

אבחון של קרע רצועה צולבת מבוצע על ידי אורטופד קודם כל בבדיקת יציבות של הברך בעזרת מבחן מגירה קדמי ומבחן לחמן.

פריקה של הפיקה

הפיקה היא העצם הקדמית בברך ונחשבת ל-"עצם צפה" שנמצאת בתווך בין גיד הקוואד וגיד הפיקה. בפמור, שהיא עצם הירך, יש תעלה גרמית, הנקראת טרוכליאה, שבה הפיקה נעה מעלה ומטה. בנוסף, לפיקה רצועות אשר תופסות אותה במקומה בצדדים. הרצועה החשובה ביותר היא הרצועה בצד הפנימי של הברך ה-MPFL. במקרה של פריקה של הפיקה, רצועת הMPFL נקרעת והפיקה תצא מהתעלה לצידה החיצוני של הברך. תוך כדי היציאה עלולה להיגרם פגיעה בסחוס הפיקתי ובעצם שתחתיו – בעצם הירך. גם במקרה הזה הברך תתנפח ויהיה נוזל בברך – דם.

נפיחות בברך לאחר ניתוח
נפיחות בברך לאחר ניתוח נורמלית בימים הראשונים, במידה ויש כאבים בלתי נסבלים יש צורך בניקור של הברך (צילום מטופלת)

נוזל בברך לאחר ניתוח ארתרוסקופיה

למרות שניתוח ארתרוסקופיה של הברך הוא ניתוח בטוח עם סיבוכים מינימאלים, הצטברות של דם בברך היא אחד הסיבוכים הנפוצים. במרבית המקרים הנוזל יספג לבד תוך מספר ימים. לעיתים נדירות יותר הלחץ של הנוזל בברך יגרום לכאבים וידרש ניקור על מנת להוריד את הלחץ, האירוע הזה מתרחש בממוצע בחמישה עד עשרה מקרים מתוך מאה ניתוחים.

נוזל סינוביאלי בברך – מצב דלקתי

נוזל סינוביאלי הוא נוזל שנוצר במפרק מרקמה רכה שנקראת סינוביה. באופן נורמלי יש בכל מפרק נוזל בכמות קטנה. במקרים של דלקת בברך כמות הנוזל גדלה, מכיוון והנוזל מתפתח באופן הדרגתי על פני מספר ימים ולא תוך מספר שעות כמו בחבלה, כמות הנוזל בברך יכולה להיות גדולה יותר ולהגיע אפילו ל100 סמ"ק. המחלה הנפוצה ביותר שתגרום לנוזל בברך היא שחיקת סחוס ניוונית – אוסטאו ארתריטיס. מחלות דלקתיות אחרות כגון ראומטיק ארתריטיס, פסוריאזיס, גאוט או פסאודו גאוט יכולות גם כן לגרום לנוזל במפרק.

ארתריטיס ניוונית – אוסטאו ארתריטיס

פגיעה שחיקתית בסחוס המפרקי, הידועה בשם אוסטאו-ארתריטיס (Osteoarthritis) זו אחת ממחלות המפרקים הנפוצות ביותר בעולם. ניתן לומר שלמחלה שלושה מרכיבים – דלקתי, מכאני וכאבים. התהליך הדלקתי במפרק גורם לנוזל בברך, לכאב ולנטיה של הסחוס להפגע. כאשר הסחוס המפרקי נפגע חתיכות קטנות שלו יכולות להתפרק ולהסתובב במפרק וכך אף להגביר את התהליך הדלקתי בברך דבר שמעלה את נפח הנוזל בברך. שחיקה מתקדמת של הסחוסים בברך יכולה להוביל בסופו של דבר להחלפה של המפרק. במקרים כאלה של נוזל בברך, ניקור והזרקת סטרואידים תוך מפרקית יכולים להקל מאוד על הכאב. על מנת להוריד את הדלקת בצורה ביולוגית ניתן גם לבצע הזרקות של אורתוקין לברך או הזרקות PRP לרוב יתנו מענה לזמן ארוך יותר.

ניקור ברך עם נוזל דלקת רב, כ90 סמ"ק נוזל סינוביאלי צהוב נוקזו מהברך בסוף הפעולה מוזרקים סטרואידים לברך. שימו לב שבתחילת הניקור הנוזל ממלא את המזרק מהלחץ שקיים בתוך הברך ללא משיכה של הבוכנה. הצילום בוצע על ידי המטופל במהלך התהליך (תודה לצ"כ)

קרע מניסקוס

קרעים במניסקוס לרוב יגרמו לכאבים, ופחות לנוזלים בברך. במידה והקרע כרוני, או מלווה בפגיעה סחוסית והתחלה של ארתריטיס ניוונית הקרע יכול להיות מלווה בנוזלים דלקתיים בברך. גם במקרים שבהם יש חתיכת מניסקוס קטנה חופשיה בברך עלול להופיע נוזל בברך.

עוד באותו הנושא:

גופים חופשיים בברך

גופים חופשיים בברך לרוב יופיעו בעקבות פגיעה סחוסית בנוכחות ארתריטיס או בעקבות קרע מניסקוס עם חתיכות קטנות שצפות בברך – במקרים האלו יהיה נוזל בברך. במקרה של מחלה שנקראת סינוביאל כונדרומטוזיס, יכולים להופיע בברך כמות גדולה מאוד של גופיפים חופשיים, עשרות של כדורים קטנים בגודל פנינה. המחלה גם כן תלווה בעודף נוזל בברך ונפיחות.

לסיכום

נפיחות בברך מופיעה בעקבות נוזלים בברך – בעקבות חבלה יופיע נוזל דמי, ובעקבות דלקת נוזל צהוב סינוביאלי. ניתן לבצע ניקור וניקוז של הנוזלים על מנת להוריד את נפח הנוזלים ולהוריד כאבים. הזרקה של סטרואידים יכולה להתבצע בסיום הטיפול ישירות לברך.