כאב במפרק הירך יכול להתבטא במקומות אחרים

כאב שמקורו במפרק הירך הוא לעיתים אניגמה. כידוע, מפרק הירך הוא אחד משלושת המפרקים הגדולים והעמוק משלושתם, עם זאת, לעיתים קרובות נשכח. מה הכוונה נשכח? נתחיל מזה שהוא ילד חורג, אין לו שם משלו כמו כתף, מרפק, או ברך. יש לו שם אנטומי – המפרק של הירך, ככה גם באנגלית the hip joint וברוסית тазобедренный сустав, ואני מניח שהדבר חוזר על עצמו גם בשפות אחרות. במילים אחרות צריך להיות אנטומיסט בשביל להכיר את המפרק הזה. ילדים יגידו "קיבלתי מכה בברך" אני לא מכיר ילד שיאמר "קיבלתי מכה במפרק הירך".

כאב ירך מתעתע

לא פעם ולא פעמיים מגיע אלי מטופל עם תלונות של כאב גב וכאבים בברך, מקרים כאלה מדליקים אצלי מיד נורה אדומה – מפרק הירך נמצא בדיוק באמצע בין שניהם. לכן, בבדיקה הפיזיקאלית צריך להתמקד גם במפרק הירך. איך אמרה לי פעם מטופלת צעירה בזמן שבדקתי לה את הירך: "איך ידעת שכואב לי גם שם?" ומצביעה על המפשעה. הדבר המעניין הוא שאחרי שמצביעים על מפרק הירך כמקור הבעיה, בביקור הבא, אחרי הצילום או בדיקת הMRI, המטופלים שחוזרים לעיתים אומרים ששאר הכאבים נעלמו וכרגע כואבת להם רק הירך.

דוגמא טובה ניתן למצא בכתבה הזו שפורסמה בידיעות אחרונות בשנת 2016 על טיפול בשתי ספורטאיות בעזרת ארתרוסקופיה של הירך. בכתבה, נוי, מספרת שעברה חמישה רופאים עד שהגיעה אלי לאבחנה וטיפול.

הקושי באבחנה של פגיעה בירך

הסיפור הולך ומסתבך כאשר הולכים לרופא אורטופד שבודק ואומר משהו כמו "אני לא מוצא שום בעיה". אם הוא כבר חושד במשהו, יבוצע MRI של הברך שיהיה ללא ממצאים. במקרים נדירים, לאחר שהמטופל חוזר פעמים רבות לרופא, ללא אבחנה ברורה, תבוצע ארתרוסקופיה אבחנתית של הברך, מדובר בניתוח ארתוסקופיה שבו מחודרת מצלמה לברך על מנת למצא את הגורם לכאבים. לצערי, הספקתי לראות כבר המון פספוסים באבחנה של הירך כמקור לכאבים בעקבות קרע בלברום, או מבנה תפס. גם ניתוחים מיותרים אחרים קורים – טיפול בבקע מפשעתי או טיפול ניתוחי בדיסק בגב, אנחנו יודעים שאלו ניתוחים מיותרים רק לאחר שהכאב ממנו סובל המטופל לא חולף לאחר הניתוח.

קראו עוד על  ציסטה על שם בייקר, נפיחות בחלק האחורי של הברך

איך מאבחנים פגיעה בירך?

האבחנה מתחילה קודם כל אצל המטופל, האם הסימנים מתאימים לכאב ממקור מפרק ירך – כאב בישיבה ובעיקר קימה לאחר ישיבה ממושכת (למשל יציאה מהאוטו לאחר נהיגה), כאב בהליכה ובריצה אופניים מאוד.בדיקה פיזיקאלית מדוקדקת של הירך חשובה מאין כמוה ומהווה חלק חשוב באבחנה. במרבית המקרים בחשד לבעיה בירך, יבוצע צילום רנטגן ובדיקת MRI ארתרו של הירך שיכולה להראות האם ישנה פגיעה סחוסית בירך או קרע בלברום.

הטיפול המתאים יקבע לפי הממצאים בבדיקת הMRI. הטיפול יכול להיות שמרני – בפיזיותרפיה או בזריקות. לעומת זאת במקרים מסוימים אין אפשרות אחרת פרט לטיפול ניתוחי, ארתרוסקופיה של הירך.