קרע של הצולבת הקדמית בברך (ACL tear) היא פגיעה טראומטית קשה שמלווה בהמשך בדימום תוך מפרקי ונפיחות גדולה בברך, לנפיחות לרוב לוקח מספר שבועות לרדת. מזה שנים רבות ידוע שהנוזל הדמי בברך מכיל חומרים ביולוגים שבהמשך פוגעים בסחוס, במילים אחרות, ההתפתחות של ארתריטיס בברך מתחילה מיד לאחר הפציעה. מחקר שהתפרסם בעיתון האמריקאי לרפואת ספורט – AJSM בגיליון פברואר 2017[cite] 28146402[/cite], בדק יעילות של ניקור הדם מהברך והזרקת סטרואידים (KENALOG) לתוך הברך בהורדת הריכוז של ביו-מרקרים דלקתיים שפוגעים בסחוס המפרקי.

בינה מלאכותית? תנו למחשב לנחש מה גורם לכאב ברכיים שלכם

בינה מלאכותית? תנו למחשב לנחש מה גורם לכאב ברכיים שלכם

תוצאות המחקר הדגימו בטיחות גבוהה של ההזרקות, ללא אף אירוע של זיהום. כל המטופלים, גם אלו שהוזרקו להם סטרואידים וגם אלו שלא, דיווחו על שיפור משמעותי ברמת הכאבים ובתפקוד לאורך תקופה של חמישה שבועות מהפציעה. לעומת זאת, רמת הביו-מרקרים הדלקתיים שפוגעים בסחוס (CTX-II למשל) עלתה באופן משמעותי בקבוצת הביקורת ואילו נשארה נמוכה בקבוצה שקיבלה סטרואידים.
לסיכום – לאחר קרע של הצולבת הקדמית ישנה עליה משמעותית ברמת הביו-מרקרים שפוגעים בסחוס, דבר שמוערך שמהווה גורם משמעותי להתפתחות ארתריטיס בברך בהמשך החיים. נראה שהתערבות פשוטה לניקור הברך להוצאת תפליט דמי והזרקת סטרואידים, למשל קנלוג, מועילה מאוד להורדת ריכוז הביו-מרקרים שפוגעים בסחוס. טרם הוכח עדיין האם הטיפול הזה יהיה יעיל לאורך זמן במניעת התפתחות ארתריטיס.