תסמונת פיריפורמיס היא תסמונת של לחץ על העצב הסכיאטי באזור העכוז אשר גורמת לכאבים חזקים בישבן וכאב עצבי לאורך הרגל עד כף הרגל. מרבית המטופלים יספרו על כאב שורף או תחושה של חום. המטופלים יכולים להתלונן על כאבים חזקים עד תחושה של הליכה על גחלים. התלונה הנפוצה של הכאב בישבן עם כאב שורף עד כף הרגל, נקראת גם כאב סכיאטי, או אישיאס.

העצב הסכיאטי הוא העצב הגדול בגוף, ומחבר בין שורשים L4 עד S3 בגב התחתון. העצב עובר בחלק האחורי של הירך באזור העכוז ולעיתים יכול להתפס בשריר הפיריפורמיס ולגרום לכאב המדובר לאורך הרגל.

איך מאבחנים תסמונת פיריפורמיס

  • בדיקה פיזיקלית על ידי רופא אורטופד
  • צילום אגן
  • בדיקת MRI של האגן
  • בדיקת EMG להולכה עצבית

הטיפול בתסמונת פיריפורמיס

הטיפול הראשוני יכלול תרופות משככות דלקת ותרגילים למתיחות של העצב. בפיזיותרפיה ניתן לבצע מסאג' עמוק לאזור העצב וגם תרגילים ל"הסעה של העצב הסכיאטי" יכולים להועיל להורדת הכאבים של תסמונת פיריפורמיס.

הזרקה של סטרואידים אשר מבוצעת תחת הנחיית אולטרסאונד לאזור העצב הסכיאטי יכולה לעזור מאוד לטיפול בתסמונת הפירפורמיס. הטיפול יכול "לכבות את השריפה" אך לצערנו הרב, לעיתים יועיל באופן זמני בלבד.

במקרים שהטיפול השמרני לא צולח והמטופל או המטופלת סובלים מכאבים חזקים ולא נשלטים ניתן לבצע שחרור של העצב בניתוח אנדוסקופי. במהלך הניתוח מחדירים מצלמה לאזור עצם הישיבה, מזהים את העצב ואת האזור שלוחץ עליו ומבצעים שחרור שלו.

תמונה מתוך הוידאו לניתוח אנדוסקופי לשחרור העצב הסכיאטי

אבחנה מבדלת של תסמונת פיריפורמיס:

  • פריצת דיסק בגב התחתון
  • פגיעה במפרק הירך בחלקו האחורי – קרע לברום או ארתריטיס

בוידאו הזה ניתן לראות את העצב במהלך הניתוח לאחר השחרור שלו.

ניתוח לשחרור של העצב הסכיאטי

קראו עוד על  פרוטוקול שיקום לאחר אתרוסקופיה של מפרק הירך

Related posts: