בלועזית – ADIPOSE DERIVED MESENCHYMAL STEM CELLS

(למשל, ציטורי Cytori)

תאי גזע הם תאים בעלי פוטנציאל להפוך לתאים אחרים. מבין כל הטיפולים מחליפי הניתוח זהו הטיפול החדשני ביותר, מחקרים רבים עוסקים ביכולת הריפוי ויצירת הרקמות של תאי גזע –טיפול בסרטן, בשחזור פנים בשחזור שד, באירועים לבביים ועוד תחומים רבים. בתחום האורטופדיה תאי גזע נחקרים בתחום ריפוי הפצעים, חיבור גידים, טיפול במניסקוסים קרועים וטיפול באוסטאו-ארתריטיס. התחום הזה עדין בחיתוליו והיכולות והאינדיקציות עדין לא ברורות עד תומן.  תאי גזע ניתן להפיק ממספר מקורות, שני המקורות הנפוצים ביותר הם ממח העצם ומרקמת שומן, מהאחרון ניתן להפיק חומר בריכוז גבוה יותר של תאי גזע. מעבר לתאי גזע, בחומר המופק ישנם תאים נוספים בעלי יכולת ריפוי ובניה של רקמות. בשונה מ-PRP או אורטוקין, שלהם יכולת לעזור בריפוי, לחומר המופק, שמכיל תאי גזע ותאים רגנטיבים, יש בנוסף יכולת בניה מחדש של רקמות. למשל, מחקרים שהתפרסמו הדגימו גדילה חלקית של מניסקוסים שעברו כריתה בניתוח.

מהלך הפעולה – כאמור, את החומר שממנו מפיקים את התאים הרגנטיבים מפיקים מתאי שומן. שאיבת שומן של כ-300 סמ"ק מבוצעת תחת הרדמה כללית, בחדר ניתוח. השומן השאוב מוכנס למכונה מיוחדת שמפרידה את תאי השומן מתאי גזע ותאים בעלי יכולת רגנרציה. סה"כ מופקים כ-5 סמ"ק של חומר פוטנטי שאותו ניתן להזריק לאזור המטרה. במידת הצורך את החומר ניתן לחלק למספר מנות על מנת להזריק למספר אזורים. ניתן להזריק את החומר בסיומו של ניתוח לתוך האזור המנותח בצורה סלקטיבית כך שהפעילות תהיה ממוקדת לאזור הפגוע.

סיכום – תאים בעלי יכולת בניה וריפוי ביניהם תאי גזע רבים שמופקים מרקמת שומן. טרם התבררו כל יכולות הריפוי שלהם.

אינדיקציה – האינדיקציות עדיין אינן מוחלטות. ניתן להזריק תוך מפרקי, לאזור קרוע במניסקוס, לתוך עצם שעברה AVN, לגיד קרוע, או לתוך אזור מודלק על מנת לעזור בריפוי.

קראו עוד על  הרצועה הצולבת בברך, האם כל קרע דורש ניתוח?

מספר זריקות – זריקה בודדת.

זמן פעולה – זמן הפעולה עדיין אינו ברור, מכיוון והמטרה היא ליצר רקמה חדשה ותקינה באופן עקרוני זמן הפעולה אינו מוגבל.

יתרונות – חומר טבעי בעל יכולות ריפוי מאוד גבוהות

סכנות – ככל הידוע – אין

חסרונות – לא ניתן לבצע שאיבת שומן למטופלים רזים מדי

עלות הפרוצדורה – סביב 18,000₪ כולל שאיבת השומן

הכנות לפני השאיבה – יש להגיע בצום של שש שעות בדומה לכל ניתוח

לאחר ההזרקה – ניתן לחזור לפעילות מלאה באופן מידי, אפשר לנהוג באופן עצמאי. מומלץ להימנע ממאמצים עם האיבר המטופל למשך שבועיים לפחות. במידה והזריקה בוצעה בסיומו של ניתוח, יש לעקוב אחר פרוטוקול השיקום של הניתוח. בכל מקרה של אודם, עליית חום או נפיחות מקומית יש להודיע מיד למרפאה.

דף הסבר למטופלים על הזרקות כטיפול מחליף ניתוח