למשל, קורטיזון, צלסטון, דפומדרול או דיפרוספאן

סטרואידים נמצאים בגוף באופן טבעי, וידועים ביכולת הגבוהה שלהם לטיפול בדלקות לא זיהומיות. כתרופה אפשר ליטול אותה במגוון צורות  – בכדורים, במשאף, כמשחה לעור, בהזרקות לוריד או בזריקות מקומיות ותוך מפרקיות. כאשר החומר באזור המטרה שלו, הוא נכנס לגרעין התא ומפסיק יצירה של גורמי דלקת, באופן זה ישנה ירידה בנפיחות של רקמות מודלקות ושיכוך כאבים.  כאשר מבוצע בזריקה מקומית, הפעילות של התרופה מתחילה לרוב כשלושה ימים עד שבוע לאחר המתן. עם זאת, במרבית המקרים מוזרק יחד עם הסטרואידים גם לידוקאין כך שיש הקלה מידית בכאבים למספר שעות, השילוב הזה מאפשר גם לבדוק מה מקור הכאב באופן מידי. עם זאת, למרות הפעילות האנטי דלקתית החזקה שלהם, ישנם מחקרים שטוענים שיכולה להיגרם פגיעה סחוסית במפרק עקב הזרקת הסטרואידים.

סיכום – משכך דלקת חזק, מאוד נפוץ בשימוש בעיקר בדלקות מקומיות ובאוסטארטריטיס

אינדיקציה – כאב ודלקות בגידים, בבורסה או תוך מפרקיות

מספר זריקות – תלוי בסוג החומר ובמטפל, לרוב זריקה בודדת

זמן פעולה – התחלה כשלושה ימים עד שבוע מהזריקה למשך כשישה שבועות

זריקות חוזרות – אפשר לחזור על הזריקה כל כמה שבועות מספר מוגבל של פעמים

יתרונות – זריקה זולה, יעילה מאוד, בטוחה לשימוש

סכנות – עליה זמנית ברמת הסוכר (בעיקר לחולי סוכרת), עליית לחץ דם, כתמים עוריים או שקעים בעור בלתי הפיכים, סיכוי לפגיעה סחוסית.

עלות החומר – החל מ-15₪ בקופת החולים ועד 150₪ באופן פרטי

הכנות לפני הבדיקה – אין

לאחר ההזרקה – אין מניעה מחזרה מידית לפעילות מלאה, מומלץ להמנע מפעילות ספורט למשך מספר שעות עד שההרדמה המקומית תחלוף. לעיתים יש תחושת אי נוחות במפרק המוזרק למספר ימים. בכל מקרה של אודם, עליית חום או נפיחות מקומית יש להודיע מיד למרפאה.

קראו עוד על  האם זריקות PRP הן טיפול יעיל לאוסטאוארטריטיס של הברך?

דף הסבר למטופלים על הזרקות כטיפול מחליף ניתוח