הזרקת PRP קרע מניסקוס

קרע במניסקוס כידוע היא אחת הפציעות הנפוצות ביותר בברך, ועלולה לגרום לכאבים חזקים בעיקר בזמן פעילות גופנית או בעת כיפוף של הברך. זוהי הפציעה הנפוצה ביותר שמובילה לניתוח ארתרוסקופיה של הברך. עם זאת, זריקות PRP יכולות לעיתים למנוע את הצורך בניתוח. הזרקות PRP ידועות כטיפול שעוזר בהחלמה של פציעות שונות. לאחרונה הזרקות PRP לקרע במניסקוס נמצאו כטיפול יעיל מאוד.

איך נגרם קרע במניסקוס

בצעירים לרוב הקרע במניסקוס יהיה בעקבות חבלה סיבובית למשל בכדורגל או בסקי. לעומת זאת, באנשים מבוגרים המניסקוסים הופכים להיות רגישים יותר לפגיעה ובמקרים האלה לרוב לא יהיה אירוע של חבלה ברורה למרות שכריעה פשוטה על הברך יכולה להספיק בשביל לגרום לקרע. הסבר מפורט על קרעים במניסקוס אפשר למצא בפוסט הזה.

אנטומיה של מניסקוסים

בברך שני מניסקוסים מדיאלי (הפנימי) ולטרלי (החיצוני). למניסקוסים צורה של חצי ירח והם נמצאים בין העצמות של הירך והשוק בברך. המניסקוסים עשויים מסחוס גמיש – פיברוקרטילאג' בשפה המקצועית. אספקת הדם של המניסקוסים מגיעה מהשוליים החיצוניים של המניסקוס, כך שקרע שנמצא בשולי המפרק יכול להחלים, ואילו קרע שנמצא באזור המרכזי של המפרק לא.

מה עושות הטסיות בעת ההזרקה למניסקוס?

הזרקות הטסיות לקרע במניסקוס יבוצעו לקרע באזור פריפירי, האזור בו יש אפשרות להחלמה של הקרע. הטיפול מבוצע בעזרת הנחיית מכשיר אולטרסאונד אשר מאפשר לראות את המניסקוס ולעיתים גם את הקרע. לאחר הרדמה מקומית וחיטוי, מבוצעת הזרקת הטסיות והפלזמה (PRP) תוך כדי דיקור חוזר של המניסקוס בעזרת המחט – תהליך זה נקרא needling ובעצם יוצר מיקרו פציעה במניסקוס אשר מעודדת החלמה יחד עם הטסיות.

זריקות PRP יכולות לגרום להחלמה של קרע במניסקוס

לשמחתי יש לי מטופלים רבים שעברו הזרקות PRP לקרע מניסקוס והגיעו להחלמה מלאה. במרבית המקרים. בחרתי להציג שני מקרים מאוד מעניינים.

קראו עוד על  פרוטוקול שיקום לאחר תפירה של מניסקוס

סיפור מקרה ראשון – גבר בן 36

סיפור של גבר בן 36 שהגיע למרפאה בעקבות כאב בברך, בבדיקת MRI מינואר 2020נראה קרע מניסקוס מדיאלי עם ציסטות פרה מניסקיאליות.בוצעו שלוש הזרקות של PRP לאזור הקרע והציסטות. המטופל מספר שחזר לפעילות ספורט מלאה ללא כאבים. ביצענו בדיקת MRI לביקורת, 8 חודשים לאחר סיום ההזרקה – הציסטה נעלמה לגמרי, המניסקוס כמעט נורמלי

סיפור מקרה שני – שוער כדורגל בן 18

בוידאו למטה אפשר לראות בדיקת תהודה מגטית (MRI) של ברך של שוער כדורגל בן 18, בחלק האחורי של הברך – אשר מדגימה קרע מניסקוס באזור האחורי. המניסקוס הזה היה כבר קרוע שנה קודם לכן ועבר תפירה ניתוחית. השוער הצעיר חזר לפעילות ספורט מלאה, ולאחר כשנה שוב קרע את המניסקוס באותו המקום. הפעם הוחלט ללכת על טיפול שמרני עם זריקות PRP – לאחר ההזרקות היתה חזרה לפעילות ספורט מלאה. ובאופן מטריד, שנה לאחר מכן, שוב במהלך משחק כדורגל נפצע בברך והפעם קרע את המניסקוס השני קרע עם תזוזה מלאה (קרע ידית דלי) – בפעם הזו שבוצע MRI ניתן היה לראות החלמה מלאה של המניסקוס שעבר את ההזרקה. גם במהלך הניתוח לתפירה של המניקוס השני נמצאה החלמה מלאה.

יתרונות וחסרונות בהזרקת טסיות לטיפול של קרע מניסקוס

יתרונות

  1. מדובר בהליך בטוח וקל.
  2. שמירה על המניסקוס
  3. ללא שיקום ארוך
  4. לרוב חברות ביטוח פרטיות יכסו את עלות הטיפול
  5. במידה ולא מצליח ניתן להתקדם לטיפול ניתוחי

חסרונות

  1. עלות כלכלית – הזריקות יקרות ולא מתאימות לכל כיס
  2. מקובל להמתין חודשיים שלושה טרם התקדמות לניתוח. כך שבמידה והטיפול כשל, יש עיכוב של מספר חודשים בהגעה לניתוח

מה הסיבוכים הידועים שעלולים להגרם בעקבות הזרקות PRP לברך?

למעשה אין סיבוכים נפוצים וניתן לומר שהפעולה בטוחה מאוד. מדובר בהזרקה לברך של חומר טבעי של המטופל עצמו כך שלא צפויה דחיה או רגישות. אין שימוש בחומר חיצוני נוסף מלבד דם המטופל.
עם זאת, תאורטית קיים סיכוי לזיהום בברך בעקבות ההזרקות – לשמחתי גם לאחר מאות הזרקות, נכון לכתיבת שורות אלה טרם נתקלתי בזיהום בעקבות ההזרקות הנ"ל (טפו, טפו, טפו)

קראו עוד על  אבחון עצמי לכאב ברכיים

שאלות ותשובות על PRP לקרע במניסקוס

האם הפעולה כואבת?

הפעולה עצמה מבוצעת בהרדמה מקומית ולרוב אינה כואבת. נורמלי שיש כאבים יום-יומיים לאחר הפעולה.

כמה זריקות PRP צריך לבצע?

מקובל לבצע שלוש הזרקות PRP בהפרש של שבוע אחת מהשניה

מה אחוזי ההצלחה של ההליך?

מרבית המטופלים (כ80 אחוזים) ידווחו על שיפור משמעותי בכאבים לאחר הזרקות הPRP וחזרה לפעילות ספורט מלאה. חלק גדול מהמטופלים יגיעו להחלמה מלאה עם התאחות של הקרע.

מתי אפשר לחזור לפעילות ספורט לאחר הזריקות?

באופן עקרוני, כשבוע לאחר ההזרקות אפשר לחזור לפעילות ספורט מלאה

האם חברות הביטוח משתתפות בעלות הטיפול?

אכן.
חברות הביטוח הבינו מזמן ששווה להן להשקיע בטיפול משמר של קרעי המניסקוסים שאינו ניתוח. מרבית חברות הביטוח יפיקו התחייבות או יחזירו את מרבית עלות הפעולה תחת סעיף בפוליסה של טיפול מחליף ניתוח.

האם קופות החולים משתתפות בטיפול?

לצערי הרב לא, וחבל שכך

האם כל אורטופד יכול לבצע הזרקת PRP לקרע מניסקוס?

לא, בעת ההזרקה לקרע מניסקוס יש צורך להשתמש במכשיר אולטרסאונד על מנת לראות את הקרע ולבצע הטריה שלו בעזרת המחט ולהזריק את החומר לתוך הקרע.

האם אפשר להתקדם לניתוח ארתרוסקופיה של הברך לאחר הטיפול בטסיות לקרע מניסקוס

כן, אחד היתרונות של הפעולה הוא שבמידה ולא מצליחה ואין שיפור בכאבים ניתן תמיד להתקדם לטיפול ניתוחי בקרע – מניסקטומיה או תפירה של הקרע.

מה עושים בניתוח לקרע מניסקוס?

באופן עקרוני ישנן שתי אפשרויות נפוצות לטיפול בקרע מניסקוס – ניקוי של החלקים הקרועים (כריתה חלקית של מניסקוס) או תפירה של קרע מניסקוס הן האופציות הניתוחיות הנפוצות ביותר. אפשר לקרא על ניתוחי מניסקוסים כאן

למה לא לנתח כל קרע מניסקוס?
קראו עוד על  ציסטת גנגליון בברך

לעיתים לא ניתן לבצע פרוצדורה לשימור המניסקוס, אבל למרות זאת המניסקוס שומר על הצורה שלו. במקרים אלה למרות שהמניסקוס קרוע הוא עדין שומר על התפקוד שלו בשמירה על הסחוס בברך ועוזר בייצוב הברך. (למשל בתמונה למטה). אם המניסקוס יכרת בניתוח עלולה לגרום בהמשך פגיעה סחוסית שניתן היה להמנע ממנה. במקרים האלה מומלץ לבצע הזרקות PRP בכדי להוריד את הכאב וכך להמנע מהצורך בניתוח. קרע מניסקוס לשימור בזריקות PRP

נשמח לענות על שאלות – ניתן ליצור קשר גם דרך עמוד הפייסבוק

יש לך קרע במניסקוס? קבעו תור לאבחון עוד היום לראות אם מתאים לבצע הזרקת PRP
לחצו על הכפתור הסגול מימין וקבעו תור עכשיו.