ד"ר בוצר בשיחה עם פרופ' קראסו על ארתרוסוקפיה לשי ירך

מפרק הירך

מפרק הירך הוא העמוק ביותר משלושת המפרקים הגדולים. רק בשנים האחרונות חלה התקדמות בהבנת המכאניקה של הפציעות במפרק שגורמות לכאבים ולהרס שלו. במקביל, חלה התפתחות של כלים מיוחדים והתקדמות טכנולוגית מתאימה בכדי לבצע ארתרוסקופיה של הירך באופן בטוח וקל. ד"ר איתמר בוצר, רופא בכיר ביחידה לברך וארתרוסקופיות בבית החולים רמב"ם, נחשב לאחר מהמנתחים המובילים בארץ ובעולם בטיפול בפציעות של מפרק הירך בניתוח הזעיר פולשני – ארתרוסקופיה של מפרק הירך. 

קרע בלברום

קרע בלברום – בסוף שנות ה-70 כבר התפרסם מאמר על טיפול ניתוחי לכריתה של לברום בשני מטופלים עם "לברום הפוך" (כך התיחסו ללברום הקרוע במאמר). הניתוחים הצליחו להפחית את הכאב באופן משמעותי. קרע בלברום מהווה את הסיבה הראשונה לביצוע ארתרוסקופיה של הירך – בניתוח במרבית המקרים תבוצע תפירה של הלברום, במקרים חריגים תבוצע הוצאה של החלק הקרוע או השתלה של לברום חדש משתל גיד חיצוני.

קאם

מבנה תפס קאם cam impingement – עיוות של צוואר הפמור שגורם לפגיעה מפרקית בעת כיפוף של הירך, המבנה הזה ידוע כבר שנים במטופלים עם ארתריטיס של הירך (פגיעת סחוס בירך), בעבר נקרא "עיוות ידית אקדח" pistol grip deformity, וכבר בשנת 1936 מנתח בשם סמית פיטרסון פרסם טכניקה ניתוחית לטיפול ושינוי מבנה העצם. פיטרסון ניסה את הטכניקה על מספר מוגבל של מטופלים, כולם עם ארתריטיס מתקדם של המפרק, הטכניקה נזנחה עם התפתחות ניתוחי החלפת מפרק הירך.

פינסר

מבנה תפס פינסר pincer impingement – מתרחש כאשר החלק המכתשי במפרק הירך, האצטבלום, עמוק מהרגיל וגורם לכיסוי יתר של ראש הפמור. המבנה הזה גורם להתנגשות בין העצמות בכיפוף הירך ולקרע של הלברום. המבנה הזה פורסם על ידי פרופ' גנץ משוויץ בשנת 1999 במטופלים לאחר ניתוח לתיקון חסר כיסוי של האצטבלום. כשנתיים לאחר מכן פרופ' גנץ פירסם את הטכניקה הניתוחית הפתוחה לטיפול בתפס, ניתוח שדרש ניסור של עצמות ופריקה פתוחה של המפרק. בשנת 2011 פירסמתי מאמר סקירה יחד עם ד"ר בן דומב משיקאגו שמשווה בין הטכניקה הניתוחית הפתוחה לזו הארתרוסקופית, התוצאות היו שוות אך ההחלמה מהניתוח הארתרוסקופי היתה מהירה וקלה יותר. נכון להיום המאמר הזה כבר צוטט ב-180 מאמרים אחרים בנושא.

קראו עוד על  קרע בלברום במפרק הירך - איך יודעים אם קרוע ומה אפשר לעשות?