חומצה היאלורונית היא מולקולה גדולה של גלוקוז-אמינוגליקנים שנמצאת באופן טבעי בגוף האדם וממוקמת חוץ תאית. במפרקים החומר הטבעי עוזר באצירת מים ובסיכוך המפרק. באופן נורמלי באנשים צעירים יש ריכוז גבוה של חומצה היאלורונית בנוזל המפרקי. במפרקים עם פגיעה סחוסית ישנו ריכוז נמוך יותר של החומצה ההיאלורונית, לעומת רמה של 7 מליון דלטון באופן נורמלי עד לרמה של 20 אלף דלטון במקרים של ארתריטיס קשה.

חומצה היאלורונית יכולה להיות מופקת מהחי, למשל מכרבולות של תרנגולות (סינוויסק) או באופן סינטטי (ארתריז או אוסטניל). באופן כללי, ברפואה, חומצה היאלורונית יכולה לשמש למילוי חללים, למשל למילוי קמטים בפנים. באופן ספציפי, באורטופדיה משתמשים בחומצה היאלורונית בהזרקות תוך מפרקיות כנוזל סיכוך ושימון בעיקר למפרק הירך ולברך. החומר הוכח כמוריד כאבים לתקופה של מספר חודשים עד שנה, חומצה היאלורונית נספגת באופן טבעי בגוף ומכאן בטיחותה הגבוה.

האם הזרקה של חומצה היאלורונית כואבת?

באופן עקוני ההזרקה עצמה אינה כואבת יותר מאשר לקיחת דם. במידה ומדובר בהזרקה למפרק ירך תמיד תבוצע הרדמה מקומית של העור על מנת להוריד את הכאב. ניתן לבצע גם הרדמה מקומית בעת הזרקה לברך.

הופעת כאבים לאחר ההזרקה

– למרבית האנשים הזרקה של חומצה היאלורונית תעבור ללא שום כאב משמעותי. עם זאת אחד מכל עשרה מטופלים יתלונן על כאבים עזים שנמשכים לרוב כיומיים – שלושה. במרבית המקרים כאבים יופיעו דווקא בזריקה שניה ושלישית ובעת הזרקה של חומרים טבעיים (שמיוצרים מכרבולות) ולא סינטיים בעקבות יצירת נוגדנים על ידי הגוף. במקרה של כאבים מומלץ להודיע לרופא המטפל, ליטול תרופה נוגדת כאב ולקרר את המפרק.

סיכום

באורטופדיה חומצה היאלורונית משמשת להזרקות תוך מפרקיות לצורך סיכוך המפרק והורדת כאבים. מתאים במיוחד במקרים של פגיעות סחוס ושינויים ניווניים במפרק הברך והירך.

קראו עוד על  האם זריקות PRP הן טיפול יעיל לאוסטאוארטריטיס של הברך?

אינדיקציות להזרקה

הורדת כאבים וסיכוך מפרק עם שינויים ניוונים ופגיעות סחוסת מתקדמות. קרע בלברום במפרק הירך בספורטאים בעיקר אצנים.

מספר זריקות – בין זריקה בודדת (Synvisc) לשלוש זריקות (Arthrease) בהפרש של שבוע.

זמן פעולה – רוב האנשים מרגישים שיפור כשלושה שבועות מהזריקה, השפעה ממוצעת נמשכת בין חצי שנה לשנה מסיום הזריקות.

זריקות חוזרות – אין הגבלה, אפשר לחזור על הזרקות של חומצה היאלרונית לפי הצורך לרוב לאחר מספר חודשים עד שנה.

יתרונות – חומר טבעי

סכנות – בחומרים מן החי (למשל, סינווסיק) יכולה להופיע תגובה אלרגית החל מהזריקה השניה.

עלות החומר – החל מ-800₪ לשלוש זריקות של ארתריז, ועד ל-2000₪ לסינוויסק ואוסטניל

הכנות לפני הבדיקה – אין

איך מתנהגים לאחר הזרקה של חומצה היאלורונית

אין מניעה מחזרה מידית לפעילות מלאה, אפשר לנהוג באופן עצמאי כבר ביום הבדיקה. לעיתים יש תחושת אי נוחות במפרק המוזרק למספר ימים. בכל מקרה של אודם, עליית חום או נפיחות מקומית יש להודיע מיד למרפאה.

האם הזרקה של חומצה היאלורנית מכוסה על ידי חברות הביטוח או קופות החולים?

חומצה היאלורנית נחשבת לתרופה שאינה בסל הבריאות, ומאושרת להזרקה תוך מפרקית במקרים של שחיקת סחוסת גם על ידי הFDA. במידה וקיים סעיף בפוליסה הביטוחית של "תרופות שלא בסל הבריאות" המבוטח צפוי לקבל החזר מלא על ההזרקה והחומר. נכון לכתיבת שורות אלה קופות החולים מאפשרות לקנות חומצה היאלורונית במחיר מופחת אך לא יחזירו כסף בעבור חומר שנרכש באופן פרטי.

דף הסבר למטופלים על הזרקות כטיפול מחליף ניתוח